Vokser ikke nok

30. september 2010

Alder:
3 år, 3 mdr.

Vokser ikke nok

Hej Helen

Det er ved at være længe siden jeg sidst har skrevet, men det er jo egentligt et godt tegn.

Men nu har jeg lidt bekymringer over Sebastian. Han er en glad lille knægt, der med stor iver startede i børnehave i august og hurtigt er faldet til der. Han snakker meget og lærer hele tiden nye ting. Hopper, danser og klatrer og vil helst kunne alt hvad hans store idol; storesøster på 6 kan og gør.

Det er ikke der bekymringer ligger, det er mere hans størrelse. Han var jo gentagne gange indlagt med nyrebækkenbetændelse i hans første leveår. Forklaringen er at hans ene nyre ikke virker og derfor var meget udsat for infektion. Men én nyre burde være rigeligt.

Men han bliver jo fulgt på sygehuset og da vi var der sidst kunne lægen konstatere, at Sebastian kun har taget knapt 0,8 kg på i løbet af det sidste år. Han er vokset 5 cm. Så han er faldet en del på hans kurve og det syndes hun var lidt iøjnefaldende. Derfor blev vi sendt hjem med besked på at proppe alle de kalorier i ham vi kan. Så skal vi til januar se om det har nogen effekt.

Men det er jo ikke bare lige at få ham til at spise mere. Han er ikke særligt interesseret i mad! Ret sært når nu begge hans forældre har en fortid som kokke og jeg i dag arbejder med smagsbedømmelser…

Men både ham og Sofie kommer kun yderst sjældent og siger de er sultne, nææ nej de har skam ondt i maven. Han kan uden ...

Annonce

... protest gå hele eftermiddagen uden mad. Får frugt i børnehaven kl 14 og kommer ikke selv og melder sig inden aftensmaden kl 18. Så vi skal gøre mere for at minde ham om det.

En typisk dag er sådan her:
Kl. 7 morgenmad, ofte 1 stor skive rugbrød med ost, figenpålæg eller nogen gange chokolade
Kl. 10 formiddagsmad. Rugbrød/ostehaps/kiks mm
11.30 frokost. 1 stor skive rugbrød med pålæg såsom kødpølse/leverpostej/torskerogn lidt grønt især agurk og avocado er populært
Kl. 14 blandet frugt
Kl 18 aftensmad, hvor han kun sjældent spiser særligt meget. Vi har nu indført at man altid kan få rugbrød og så ryger der gerne en hel skive ned. Måske en gulerod og lidt ostestænger
Så det er jo om eftermiddagen der er et hul. Og måske også efter aftensmaden. Men hvad ellers. Skal den stå på tandsmør og sødmælk?

Det nemmeste er jo at højne næringstætheden med fedt, når nu mængden han spiser ikke er så stor. Men hvis han skal vokse er det vel også flere proteiner han har brug for.

Hvis han ikke har rykket til januar ville lægen starte en undersøgelse af ham op, med henblik på om han producerer væksthormon nok.

Det blev et langt brev, men håber du har lidt tanker at dele med mig, om hvad vi kan gøre for at fylde ham mere op. Måske også en ide til hvordan vi kan lære dem begge fornemmelsen af sult at kende. Han er renlig så den fornemmelse har han fint styr på (-:

På forhånd tak
Rie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.